Przejdź do głównej zawartości

Polecane

Przedwieczni - recenzja

 Kiedy sięga się po „Przedwiecznych”, można mieć obawy: grupa herosów, których początki sięgają początków ludzkości, a nad nimi wszystkimi unoszą się Celestianie – brzmi jak coś bardzo odległego i trochę przekombinowanego. Tymczasem Kieron Gillen udowadnia, że da się z tej mitologii wycisnąć historię świeżą, dynamiczną i naprawdę wciągającą. Fabuła startuje od mocnego uderzenia: Przedwieczni budzą się na nowo, ale szybko okazuje się, że ich świat nie jest już taki, jaki znali. Ktoś z ich własnych szeregów zdradził i dopuścił się morderstwa – a to wśród istot praktycznie nieśmiertelnych brzmi jak absolutne bluźnierstwo. Zaczyna się śledztwo, w którym Ikaris, Sersi i reszta ekipy muszą zmierzyć się nie tylko z wrogiem, ale też z pytaniami o sens swojego istnienia. Czy mają chronić ludzi, czy raczej są tylko narzędziem w rękach potężniejszych istot? Najfajniejsze jest to, że Gillen nie robi z bohaterów pomników. Owszem, mają moce, które wykraczają poza ludzką wyobraźnię, ale kłócą s...

Świat Mitów. Tantal i inne mity o pysze - recenzja

 


Seria „Świat Mitów” to ambitne przedsięwzięcie, które próbuje połączyć świat starożytnych greckich mitów z nowoczesną formą opowieści graficznych. Tom poświęcony mitom o ludzkiej pysze i jej konsekwencjach stanowi kolejny dowód na to, jak uniwersalne i wciąż aktualne są te starożytne historie. Clotilde Bruneau, autorka scenariusza, po raz kolejny dowodzi swojej umiejętności adaptacji mitologii w formie przystępnej, a jednocześnie wiernej pierwotnym tekstom.


W tym tomie poznajemy losy kilku bohaterów, którzy ulegli nadmiernej pysze, czyli hybris – kluczowemu pojęciu w greckiej filozofii i etyce. Mityczne postacie, takie jak Tantal, Iksjon, Niobe czy Faeton, popełniają podobny błąd – chcą dorównać bogom lub nawet ich przewyższyć. Bruneau zręcznie splata ich losy, pokazując, jak pycha sprowadza na nich surową karę, która ma nie tylko fizyczny, ale i psychologiczny wymiar. Ich cierpienia są nie tylko efektem kary, lecz również przestrogą dla wszystkich, którzy próbują przekroczyć swoje ludzkie ograniczenia.


Scenariusz Bruneau świetnie oddaje dramatyczny ton tych opowieści, unikając przy tym nadmiernej moralizacji. Postacie są przedstawione w sposób pełen emocji, zrozumienia ich motywacji i dylematów. Tantal, król Frygii, który został zaproszony do stołu bogów, staje się symbolem człowieka, który nie potrafi zaakceptować swojej roli śmiertelnika, czego konsekwencją jest wieczna kara w Tartarusie. Podobnie Iksjon i jego ośmielenie się uwodzić Herę, a także Niobe, która przekroczyła granicę w próżnej rywalizacji z bogami.


Rysunki Carlosa Rafaela Duarte’a doskonale uzupełniają scenariusz. Artysta operuje stylem, który jest zarówno realistyczny, jak i dynamiczny, co pozwala na silne oddanie emocji bohaterów. Szczególną uwagę zwracają sceny przedstawiające dramatyczne momenty kary, jak chociażby upadek Faetona czy niemożność ugaszenia pragnienia przez Tantala. Bogate detale i kontrastujące barwy sprawiają, że mitologiczny świat ożywa na kartach komiksu, a tragiczne losy bohaterów stają się jeszcze bardziej intensywne. Jak zwykle w serii “Świat Mitów” otrzymujemy wysoki poziom rysunku komiksu europejskiego, chociaż muszę przyznać, że twarze wydają się jakieś “płaskie”...


Komiks jest wzbogacony o opracowanie naukowe, przygotowane przez Luca Ferry’ego, francuskiego filozofa, który pełni także rolę opiekuna naukowego całej serii. Ferry nie tylko analizuje znaczenie mitów, ale również tłumaczy ich filozoficzne i etyczne aspekty, pomagając czytelnikom zrozumieć, jak te starożytne opowieści kształtowały europejskie dziedzictwo kulturowe. Dzięki temu każdy tom serii „Świat Mitów” nie tylko opowiada historie, ale również inspiruje do głębszej refleksji nad losem człowieka, jego ograniczeniami oraz pokusą przekraczania granic; doznania te potęgują zamieszczone przy tym dodatku wybitne dzieła malarstwa.


Podsumowując, adaptacja mitów o pysze w ramach serii „Świat Mitów” to wyjątkowa lektura dla wszystkich miłośników zarówno mitologii, jak i komiksu. Połączenie głębokich, uniwersalnych treści z dynamiczną formą graficzną sprawia, że komiks ten będzie interesujący zarówno dla młodszych, jak i starszych czytelników.

Współpraca reklamowa] Komiks został przekazany bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Egmont, Wydawnictwo Egmont nie miało wpływu na kształt mojej opinii. Dziękuję wydawnictwu Egmont za udostępniony do recenzji tom.

Komentarze

Popularne posty

Łączna liczba wyświetleń