Przejdź do głównej zawartości

Polecane

Mix Tura - Muduko

  Życie pokazało, że w pracy mogą od nas wymagać wielu różnych i dziwnych rzeczy. Nic nie przebije jednak tego co spotka nas w grze Mix tura. Oto bowiem wcielamy się w niej w gobliny, które testują dla Wiedźmy przeróżne eliksiry. Nie oszukujmy się, nie uświadczymy tu żadnych zasad BHP, ba co więcej – większość płynów, które wypijemy przenoszą nas na „tamten świat”. Ale spokojnie, niejednokrotnie wrócimy do żywych. N wstępie rozgrywki każdy z graczy otrzymuje cztery eliksiry, jeden zabójczy i trzy bezpieczne (w późniejszym czasie stosunek ten zmieni się na jeden do jednego) oraz pojedyncze antidotum. Ustawiamy je rewersem do góry. Podczas swojej tury gracz ciągnie kartę ze stosu i odczytuje instrukcję w niej zawartą. Każdy z graczy, którego dotyczy odczytany tekst pije jeden ze swoich eliksirów. Jeżeli wybrał bezpieczny może spać spokojnie (do czasu), jeżeli ten drugi to… no cóż odwraca swoją kartę goblina na stronę ducha. Od teraz nie pije eliksirów, jednak gdy przyjdzie jego kolej n

"Dżinn" Graham Masterton

 


 „Dżinn” to druga powieść Grahama Mastertona wydana po raz pierwszy w 1977 roku. Ten brytyjski pisarz jest znany przede wszystkim ze swych horrorów i thrillerów. Za swoje powieści otrzymał liczne nagrody a jego książki wydano w 27 milionach egzemplarzy.
    
    Dżinny to demony żywiołów świata arabskiego. Ludzie od zawsze starali się je poskromić i wykorzystać ich moc do własnych celów. Jeden z najpotężniejszych czarnoksiężników – Ali Baba – zdołał uwięzić Czterdziestu Grabieżców Życia zyskując niesamowitą potęgę. Pamięć o tej potędze, ale i grozie, z biegiem lat niemal uległa zatarciu. Dla wielu prawdziwa historia stała się zwykłą straszną opowieścią. Tylko nieliczni przekazywali sobie informację o tym, co się wydarzyło naprawdę. Kiedy Max Greaves podczas jednej ze swoich podróży biznesowych do Persji natrafił na ceramiczny dzban z dziwnym rysunkiem koni i błękitnych kwiatków, wiedział, że ma przed sobą tajemniczy Dzban Dżinnów. Mityczny przedmiot zdolny obdarzyć prawdziwą potęgą tego kto zdoła nad nim zapanować. Opętany myślą o spełnieniu wszystkich swych marzeń budzi uśpione w Dzbanie zło. Dżinn nie daje się jednak poskromić i po śmierci Maksa szuka kolejnej ofiary, którą wykorzysta by odzyskać wolność.

    Na początek muszę się przyznać, że pierwszy raz zetknęłam się z powieścią tak bardzo nasyconą mitologią i kulturą arabską. Było to dla mnie ciekawe i ożywcze doświadczenie, które uświadomiło mi jak wiele niesamowitych historii z tego świata czeka na poznanie. Choć książka ta ma już ponad 40 lat sprawia wrażenie współczesnej. Opisana historia zawiera mocne momenty zwłaszcza w kwestii opisów cierpień jakie dżinny fundują ludziom, którzy z nimi zadarli. Atmosfera strachu i nieuniknionej grozy udziela się czytelnikowi.
    
    Mimo niewątpliwie ciekawego pomysłu i barwnego tła, leniwa narracja była jak łyżka dziegciu w beczce miodu. Chwilami akcja toczyła się bardzo wolno a w sytuacjach kiedy oczekiwałam zawrotnego tempa następowało niezrozumiałe wyhamowanie. Odebrałam to jako zmarnowany potencjał. Do tego dość naiwne zachowania bohaterów i jakby niedostrzeganie (lub wypieranie) ewidentnych znaków i mamy przepis na rozczarowanie. Na osłodę nadmienię, że zakończenie, choć szybkie, wywarło na mnie dobre wrażenie. Było zaskakujące, krwawe, bez happy endu. Czyli takie jakie powinno być w horrorze.

    Konkludując lektura warta poświęcenia kilku wieczorów a moje uwagi prawdopodobnie wynikają z tego, że jako czytelnicy, czy widzowie, dzisiaj boimy się innych rzeczy nić 40 lat temu.

Za książkę dziękujemy Wydawnictwu REBIS.

Zobacz również:
- "Dzieci zapomniane przez Boga" Graham Masterton

 

 

Komentarze

Popularne posty

Łączna liczba wyświetleń