Ishtar: Ogrody Babilonu - Portal Games




Ishtar: Ogrody Babilonu
Autor: Bruno Cathala, Evan Singh
Wydawnictwo: Portal Games
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: ok 45 min.
Wiek graczy: 14+

Są gry, które wzbudzają moje zainteresowanie od chwili, gdy tylko o nich usłyszę. Są też i takie, których istnienie przyjmuję do wiadomości i później gdzieś zanikają w świadomości. Taką grą była właśnie „Ishtar: Ogrody Babilonu. Matko i córko, błogosławieni niech będą ci, którzy wyprowadzili mnie z mroku niewiedzy ;)

W grze od Portal Games wcielamy się w królewskich ogrodników, którzy otrzymali zadanie stworzenia przepięknych ogrodów na środku pustyni. Tylko twórca najwspanialszego terenu może zadowolić króla i jego królową.

ROZGRYWKA
Gra prowadzona jest na terenie zbudowanym z plansz, których zawsze jest o dwie więcej niż graczy. W wyznaczonych miejscach rozprowadzone są fontanny oraz kolorowe klejnoty. Druga plansza, która będzie wykorzystywana to dywan z polami mis. Na każdej z nich ułożone są kafle roślinności odpowiednio przyporządkowane do każdej z mis.



Zasady rozgrywki są banalnie proste. Pierwszy gracz, wybiera jeden z kafli znajdujących się na polu dywanu i kładzie go na pustyni. Ważne jest, aby roślinność przyłożyć do jednej z fontann. Kolejne kafelki możemy dokładać do naszej istniejącej już roślinności lub do nowej fontanny. Po ułożeniu kafla zbieramy wszystkie klejnoty znajdujące się na polach, które zajęliśmy. Jeżeli na naszej dokładanej planszetce widnieje jeden z trzech symboli możemy wykonać dodatkową akcję specjalną.
  • Ikona asystenta: umożliwia nam położenie asystenta na dokładanym właśnie kaflu roślinności. Pozwala nam to kontrolowanie danego ogrodu wraz z innymi przylegającymi do niego kafelkami.
  • Ikona umiejętności: pozwala odblokować jedną z dziesięciu umiejętności takich jak: punktowanie klejnotów, zdobycie żetonów, które pozwolą uzupełnić luki w ogrodzie, punktowanie drzew, pozyskanie dodatkowych asystentów i wiele innych. Umiejętności te dają nam dodatkowe korzyści punktowe, zwiększenie ilości naszych asystentów itp.
  • Joker: można go użyć jako ikony asystenta lub ikony umiejętności.

Po ułożeniu kafla zieleni oraz ewentualnym wykonaniu akcji specjalnej możemy zasadzić drzewo. Jest to możliwe poprzez wykupienie go z dostępnej talii pięciu kart. Na nich przedstawione są koszty sadzenia w klejnotach odpowiedniego koloru. Drzewo możemy umieścić na pustym polu ogrodu należącego do przeciwnika, dzięki czemu blokujemy mu dostęp do pola, a co za tym idzie utrudniamy mu rozbudowę kontrolowanego terenu. Drzewo możemy też posadzić u siebie, co pozwala nam zdobyć dodatkowe punkty, jeżeli mamy odblokowaną odpowiednią umiejętność.
Następuje koniec tury gracza. Przenosimy na planszy dywanu konewkę zgodnie z ruchem wskazówek zegara na następną misę z kafelkami roślinności. To z tej misy nowy gracz pobierze teren zieleni. Jeżeli gracz ma taką wolę może pobrać kafel z kolejnej misy. Takie zagranie jest bezpłatne, pobranie zieleni z dalszych mis kosztuje jeden klejnot za każdą kolejną misę.



Gra trwa do momentu aż dwa stosy kafelków się wyczerpią. Kończy się bieżącą turę i podsumowuje punkty. Te zdobywa się za każdy kwiat w posiadanym kwietniku, za kontrolowane fontanny, posadzone drzewa oraz ze zdobytych umiejętności.

„Ishtar” łączy w sobie kilka mechanik bo mamy tu trochę area control, draft, worker placement więc każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. W grze dwuosobowej, gracze bardziej skupiają się na własnym podwórku i dopiero w późniejszej fazie robi się ścisk, nie ma tutaj dużej walki o fontanny. Gracze koncentrują się raczej na jak najlepszym wykorzystaniu ruchu i kumulowaniu punktów. Ciekawiej się robi w grze trzy i czteroosobowej. Walka o teren, podbieranie sobie pól oraz bicie się o każdą fontannę to norma. W tym niepozornym tytule znajdziecie całkiem sporo negatywnej interakcji polegającej właśnie na podbieraniu zasobów, nasadzeniach drzew u przeciwnika itp. Tytuł pozwala nieźle pokombinować, szczególnie gdy na planszy rywalizuje więcej niż dwóch graczy. Gra umożliwia nam punktowanie na wiele sposobów, szczególnie dzięki używaniu umiejętności. Ich odpowiednie wykorzystanie może mieć duży wpływ na końcową punktację oraz zwycięstwo.



WYKONANIE
Gra jest wykonana bardzo dobrze, ładnie się prezentuje, a tekturowe kafle i plansze są wytrzymałe. Mimo wielu rozgrywek nie ma śladu zużycia czy jakichkolwiek zniszczeń. Dobry efekt dają również drewniane znaczniki asystentów, drzew i konewki, Wygląda to znacznie lepiej niż plastik. Jedyną wadą i niewykorzystanym potencjałem jest fakt, że dwustronne plansze terenu są identyczne z obu stron. Dziwne, bo dodatkowe, różne kafle pustyń byłyby dużą zaletą zwiększającą regrywalność tytułu. Można by np. zastosować utrudnienia, przeszkody które wymagałyby jeszcze więcej kombinowania.

PODSUMOWANIE
„Ishtar” to bardzo ciekawy tytuł, który powinien zainteresować zarówno graczy początkujących jak i tych bardziej zaawansowanych. Różnorodność wykorzystanych mechanik powoduje, że gra może trafić do większego grona odbiorców. Prostota zasad z jednoczesnym szerokim wyborem umiejętności i punktowania sprawia, że „Ishtar” zapewnia wiele rozrywki i pozwala pokombinować podczas gry. Niepozorny tytuł, który początkowo nie wywołał mojego większego zainteresowania, jednak już po pierwszej rozgrywce wiedziałem, że często będzie rozkładana na naszym stole




Komentarze

Popularne posty

Łączna liczba wyświetleń